سرویس و نگهداری آسانسور در گاندی

|

تعمیرات آسانسور در گاندی

|

تعمیرات آسانسور در شمال تهران

|

تعمیرات آسانسور در تهران

|

تعمیرات آسانسور
شنبه تا پنج شنبه از ساعت 8 صبج لغایت 5 بعد از ظهر
  • با ما تماس بگیرید

    88798802-4 21 (98) +

  • ایمیل

    info@abtinsazeh.ir

 طرز کار موتورخانه به زبان ساده(تاسیساتی گرمایشی)

طرز کار موتورخانه به زبان ساده(تاسیساتی گرمایشی)

موتورخانه چیست ؟

در برخی از ساختمان های تجاری مسکونی و اداری یا… تمامی تجهیزات تاسیساتی گرمایشی در یک فضا قرار می گیرد که این گردآوری در یک مکان کنترل آن را آسان تر می کند. به این محل موتورخانه می گویند.

در موتورخانه قسمت هایی که دارای نشانه های خطر هست باید حداقل هر سال یکبار بررسی شوند. در موتورخانه ممکن است خطرات متفاوتی وجود داشته باشند بطور مثال اگر سیمی بدون عایق وجود داشته باشد ایراد از نوع صوتی می باشد و یا اگر صداهای غیر طبیعی از شیرها و یا صدای ساییدگی، صدای اتصال و از این قبیل صداها می باشد که باید در صورت مشاهده حتما با تعمیرکار تماس بگیرید.

بازدید دوره ای برای موتورخانه سرویس و نگهداری آن به عنوان قلب یک سیستم تاسیساتی گرمایشی حائز اهمیت می باشد که این امر باعث افزایش عمر مفید تجهیزات موتورخانه از جمله بویلر منبع آب مشعل و… می شود.

رفع عیب موتورخانه به علت حساسیت آن بیش از هر چیز دیگر نیازمند علم و تجربه تعمیرکار است. افراد نا متخصص باید از دستکاری سیستم به شدت خود داری کنند.

نحوه عملکرد کلی موتورخانه و تاسیسات آن

عملکرد موتورخانه به طور کلی وابسته به سه جزء اصلی است. این سه جزء شامل موارد زیر هستند:

– مولدهای حرارتی

سیستم حرارتی موتورخانه از مولدهای حرارتی دیگ یا همان بویلرها تشکیل شده است.

مبدل های حرارتی

گرمایی که در مولدهای حرارتی بوجود می آید به وسیله مبدل ها به داخل ساختمان وارد می شود. در واقع ، مبدل های حرارتی به دو گروه تقسیم می شوند:

  1. این دسته از مولدها برای گرم کردن آب مصرفی داخل خانه مانند: منابع کویلی ، منابع دو جداره ، آبگرمکن و… استفاده می شوند.
  2. این دسته از مولدها برای گرم کردن واحدهای ساختمان مانند رادیاتورها ، فن کوئل ها و هواسازها به کار می روند.

لوله‌های رابط

این لوله ها سبب انتقال گرمای سیال به مبدل های حرارتی و بازرگرداندن گرما به درون مولدهای حرارتی می شوند.

انواع موتورخانه ها در ساختمان

موتورخانه ها به چند دسته تقسیم می شوند:

  1. موتورخانه‌های صنعتی
  2. موتورخانه‌های اداری
  3. موتورخانه‌های ساختمان مسکونی
  4. موتورخانه‌های خانگی
  5. موتورخانه‌های بیمارستانی

مزایای نصب تاسیسات موتورخانه

استفاده از موتورخانه ها و تاسیستاتی گرمایشی آن ها مزایای زیادی دارد که در اینجا به مهمترین آن ها اشاره می‌کنیم:

  1. سبب کاهش هزینه های اولیه ساختمان می شود.
  2. سبب کاهش هزینه های دوره ای ساختمان می شود.
  3. بازده انرژی را افزایش می دهد.
  4. سبب ایجاد شرایط مطلوب در سرمایش می شود.
  5. شرایط کلی ساختمان مانند فشار آب را بهبود می بخشد.
  6. امکان تصفیه آب شرب را فراهم می کند.
  7. سبب جداسازی آب شرب و آب بهداشتی در ساختمان می شود.
  8. در صورتی که ساختمان از طریق چاه یا قنات آب خود را تامین کند ، موتورخانه آب را تصفیه می کند.

اجزای اصلی و مهم موتورخانه

موتورخانه ها از تجهیزات و تاسیساتی گرمایشی ساخته شده اند. قسمت هایی از این تجهیزات از اجزای اصلی موتورخانه هستند. از جمله این تاسیستات می توان به موارد زیر اشاره کرد.

1- دیگ و بویلر موتورخانه

دیگ ها و بویلرها استوانه هایی هستند که جنس بدنه آن ها از چدن یا فولاد ساخته شده است. این دیگ ها در زیر یک مشعل گازسوز قرار دارند که مایعات موجود در آن ها را داغ می کنند. دیگ های حرارتی مرکزی یکی از رایج ترین و مهم ترین مولدهای گرمایی هستند که سبب تولید انرژی حرارتی و سوخت داخل موتورخانه می شوند. دیگ ها به سه دسته آب گرم ، آب داغ و بخار تقسیم می شوند.

در واقع ، با توجه به نوع آب مصرفی می توانید درجه دیگ ها را تغییر دهید. به عنوان مثال ، درجه آب گرم  (87 درجه سیلسیوس) و درجه آب داغ (200 درجه سیلسیوس با افزایش فشار آب) است که به بخار تبدیل می شود.

در موتورخانه ها معمولا از دیگ آب گرم استفاده می شود. آب گرم یا آّب داغ برای آبگرمکن ها یا شوفاژها و رادیاتورها به کار می رود. دیگ های آب گرم به لحاظ جنس و ساخت به دو نوع چدنی و فولادی تقسیم می شوند.

معمولا در منازل مسکونی از دیگ های چدنی به دلیل مقاومت پایین در برابر فشار و پایین بودن هزینه آن استفاده می شود. در ساختمان های بزرگ و فروشگاه ها از دیگ های فولادی به دلیل مقاومت بالا در برابر فشار آب و همچنین هزینه بیشتر آن استفاده می شود.

2- چیلر برج خنک کننده موتور خانه

چیلر دستگاهی مخصوص برای سرد کردن آب و تولید انرژی سرمایشی است. چیلر به دو نوع جذبی و تراکمی تقسیم می شود.

در چیلرهای جذبی از انرژی جذبی به جای انرژی برق استفاده می شود. این امر سبب شده است که این نوع چیلر در بین مالکان ساختمان های مسکونی و مهندسان مشاور از استقبال زیادی برخوردار شود.

این چیلر در مقایسه با سایر دستگاه ها و کمپرسورها از قطعات متحرک کمتری تشکیل شده است.  چیلرهای جذبی در مقایسه با چیلرهای تراکمی مزیت های بیشتری دارند و به لحاظ اقتصادی به صرفه تر هستند. این چیلرها به دلیل اینکه تحرک زیادی ندارند ، هزینه زیادی برای تعمیر   صرف نمی شود.

منبع کویل‌دار در موتورخانه

از منبع کویل دار برای تنظیم و گردش هوا ، عناصر سرمایشی و گرمایشی ، فیلتر و صافی ، کم کردن صدا ، تنظیم هوای دستگاه استفاده می شود. منبع کویل دار از طریق اتصال به سیستم تهویه هوای دلپذیر و مطبوعی را در فضای منزل و ساختمان شما بوجود می آورد. در واقع ، فن کویل و هواساز سبب پخش و توزیع سرما و گرما در ساختمان می سود. از فن کویل هم در فصل زمستان برای تامین گرمایش و هم در فصل تابستان برای تامین سرمایش استفاده می شود. آب سرد و آب گرمی که از طریق دستگاه های مولد انرژی از طریق پمپ و لوله های اتصالی به فن کویل می رسد ، پس از عبور از پره های کویل سبب تامین انرژی سرمایشی یا گرمایشی در محیط منزل یا ساختمان شما می شود.

با توجه به مواردی که گفته شد ، یک موتورخانه از تاسیسات و اجزای اصلی تشکیل شده است. این اجزا شامل : مبدل های حرارتی ، مولدهای حراتی ، دیگ یا بویلر ، فن کویل ، مشعل ، چیلر یا خنک کننده ، سیرکولاتور ، سختی گیر آب ، مخزن یا منبع کندانس ، دی ایتور ، منبع وابسته به انبساط سیال ، لوله های انتقال دهنده ، ترمینال های سرما و گرما ، سیستم کنترل هوشمند ، سوپاپ ، مخازن آب بهداشتی و تفکیک آب تشکیل شده است.

طرز کار موتورخانه و تاسیسات آن در ساختمان

طرز کار موتورخانه و تاسیسات آن به این صورت است که پس از اینکه آب از قسمت سختی گیر عبور کرد و وارد بویلر یا همان چیلر شد ، آب گرم یا آب سرد وارد لوله های اتصال جداگانه ای می شود. پس از آن آب وارد پمپ می شود. پمپ آب سبب پمپاژ آب به تمامی لوله های آب گرم و آب سرد می سود. سرمایش و گرمایش آب به وسیله فن کویل و شوفاژ تامین می شود. پس از اینکه آب در سیستم های سرمایشی و گرمایشی تامین شد ، فضای ساختمان یا منزل شما در فصل زمستان ، گرم و در فصل تابستان ، سرد و خنک می شود.

برخی از خدمات ما برای موتورخانه عبارتند از :

  • سرویس بویلر
  • تعویض شیر فلکه
  • تعمیر منبع گالوانیزه
  • تعویض دیگ و پره ها
  • سرویس مشعل موتورخانه
  • تعمیر منبع دوجداره آب گرم
  • تنظیم درجه دیگ و پمپ
  • سرویس و نگهداری پمپ
  • سرویس و عایق کاری لوله ها
  • سرویس و نگهداری شیر برقی مشعل گازی

منبع: آبتین سازه یکتا ایرانیان ( Abtin Sazeh Yekta Iranian Company )

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *